Prezentare cărţi

marți, 14 ianuarie 2020

Dor de Eminescu





Dor de Eminescu
─ la niversarea, pe 15 ian. 2020, a 170 de ani de la naștere a POETULUI


Mi-e iarăși dor de dumneata, bădie,
că-i iarnă grea în Țara mea de-acum,
iar vremurile nimeni nu le știe:
de-om sta pe-aici ori ne-om căta de drum!
           
Ne înarmăm, de parcă mari războaie
vom duce-n Africi și-n Afganistan,
când second-hand-uri ne îmbracă-n straie
și cresc ciulinii-n vastul Bărăgan.

Crimeea-n mine viscolește-ntruna
și tobe bat partidele-păpuși;
pe Parlamente își prelinge luna
atât de fraged, proaspăt gălbenuș,

căci oratori, meșteșugind cuvinte,
cozi, la calende, de acuma-și fac,
scriind cu bidineaua pe morminte:
„Urâtă-i comedia lui Balzac!.

Azi, însă, Țara nu se poate plânge
că mai avem „mormanele de fier”,
și fericiă-i, când, pe masă,-și frânge
a pustei pâine ─ grâul furajer!...

Noi vă vom duce-n nunțile din Caana,
în care vinul va spori nespus,
curgând de la Caiafa pân' la Ana,
cum sângele pe crucea lui Iisus!...”
                      *
                 *        *
Mi-e iarăși dor de dumneata, bădie,
să vii la Putna, ca atunci, demult,
că Țara fără tine e pustie
și nici voroave nu mai pot s-ascult!...

Ce trist mi-e neamul și muscalul n-are
de ce ne certe, c-un cuvânt măcar:
e-atâta ură-n noi, în fiecare,
c-am spânzura și sfinții-n calendar!

Chiar de la Rostra se aruncă, grele,
cuvinte veninoase între frați;
un cor de violete cucuvele
tot cântă, răsunând peste Carpați!...

Și neguri vin pe Căi Lactee-ntruna;
mă strigă mama; plânge-n cimitir;
pe ceruri trece, sângerie, luna;
Bacovia îi cântă la clavir...

Se-aude-un țipăt, undeva, departe;
sunt verde lan de grâu pe sub ninsori...
Aș vrea să scriu, de-acum, o altă carte!
Țineți-mă, vă rog, de subțiori!...
                      *
                 *        *
Mi-e iarăși dor de dumneata, bădie;
de glas de bucium, seara, pe la stână,
deși e iarnă ─ tristă elegie,
ca teiul înflorind într-o fântână!...

Aceeași soartă o avem, se știe!
Tot tristă-i Țara și aproape-n plop,
însă aezi, burduf de poezie,
se văd, prea bine, și la ...microscop!...

Cum să trăiești în lumea lor de loaze,
de caracudă și de politruci,
când se-opintesc în mocirloase fraze,
că-ți vine la Socola să te duci?!

Azi, Kierkegaard e o nimica toată;
„doctori bulati”─ au boate de ciobani
și te conving că roata e pătrată,
și că Posada-a fost la Perișani!...

De Sărbători, ne-om așeza la cină;
în Nazaret va străluci o stea;
noi, însă, vom purta aceeași vină:
că nu te naști și-n iarna asta grea!


 Surpate,                           George Voica
02. dec. 2019


Un comentariu: