Prezentare cărţi

sâmbătă, 9 noiembrie 2019

Theodoric cel Mare ─ regele ostrogoților- și Tezaurul de la Pietroasa


Theodoric cel Mare, regele ostrogoților
(Sursa: Wikipedia) 
                                           
      Se știe că orice tezaur are un istoric al parcursului său de-a lungul unui șir de ani, fiind indubitabil legat de destinele unor oameni care străpâneau mulțimi de războinici.
Mai știu, de asemenea, că ,,soarta” majorității tezaurelor a fost cu scrâșnet, cu furie și sânge, căci, orice s-ar spune, aurul a fost și va rămâne un greu blestem, ce va atârna de grumazul neamurilor.
        Tot așa, se pare, s-au petrecut lucrurile și cu Tezaurul de la Pietroasa, asupra căruia s-au aplecat mai cu seamă Nicolae Densușianu și Alex. Odobescu, dându-i chiar și o oarecare interpretare, fără însă a insista asupra provenienței acestuia, dar, îndeosebi, asupra verigii (brățarei) inscripționate, pe care N. Densușianu a reprodus-o, fotografic, în capodopera sa ,,Dacia preistorică”.
       Așadar, oricine poate să-și dea seama că e de-a dreptul imposibil să-ți încerci ,,norocul”, înhămându-te la o muncă psihică, extremă, ce te dezarmează, în primul rând, prin bogăția sa regească, fabuloasă, iar aceasta ne-a determinat să credem că tezaurul a aparținut, în mod cert, unui om foarte bogat, dacă nu chiar unui rege, fără, însă, a avea nici cel mai mic indiciu referitor la perioada istorică în care acel rege a trăit.
      Pentru a afla adevărul, a trebuit, mai întâi, să observăm cu multă atenție ,,personajele” săpate pe patera (tava) de aur, pe care descoperitorii (4 țărani de la Pietroasele, Buzău) au tăiat-o în patru părți egale. Astfel, punând alături ,,personajele” descrise/prezentate de N. Densușianu (Apollo, Ianus, un prunc ─ simbolizând Anul Nou), am băgat de seamă că Domnia Sa greșise destul de ,,copios”, încât să ne determine să studiem aprofundat ,,grupul statuar”, dacă putem spune așa, deoarece, într-adevăr, apare Apollo, care, la greci, era zeul Soarelui și al luminii divine, al muzicii, al poeziei și al artelor frumoase (Apollo Musagetul), dar și conducătorul corului muzelor, în schimb nici vorbă nu e de Ianus/Iannus Gemini (cel cu două fețe: cu una privind spre trecut, iar cu cealaltă, spre viitor), ci e vorba de Dionysos, zeul vinului, la greci.
De asemenea, nu apare un prunc, ci un pigmen, iar lângă pigmen apare un satir ─ cel nelipsit de la petreceri, celebrul pitic-bufon!
        În dreapta lui Apollo vedem că apare și Bachus, zeul vinului, la romani.
Revenind la Apollo, îl vedem pe acesta că ține o liră, în mâna stângă, privindu-l absent (cu o detașare superioară, totuși!) pe Bachus, care, asemeni lui Apollo, are trăsăturile unui trac, dar vesel, petrecăreț!
        La picioarele lui Apollo se odihnește grifonul, păzindu-l, parcă, așa cum, spun legendele, păzea aurul hiperboreilor, adică al geto-dacilor din Munții Apuseni!
      Acel petrecăreț traco-mediteranean, Bachus, ține în mâna dreaptă o amforă grecească plină cu vin, iar în stânga, un paner (mai degrabă o scoică uriașă!).
        ,,Omologul” lui Bachus, Dionysos (zeul vinului și al petrecerilor, la greci) poartă barbă, vestimentație de luptător, căciulă de ariman (arameu), împodobită cu stele, pietre scumpe, nestemate, așa cum purtau, în Evul Mediu, domnitorii români: Vlad Țepeș, Mihai Viteazul, Matei Basarab, Vasile Lupu ș.a.
       Dionysos ține în mâna dreaptă un colier (poate pentru vreo dansatoare de la Serbările dionysiace, sau ca semn al demnității și al rangului său), iar în mâna stângă ține un arc cu coarda înfășurată, dându-ne, astfel, de înțeles că nu e vorba nicicum de regele Dionysos ─ cel care le-a bătut și le-a luat, apoi, în robie pe luptătoarele amazoane, cărora le-a jefuit și prădat și templul lor din Efes ─ Templul Dianei din Efes ─, ci, într-adevăr, e vorba de zeul Dionysos!



            Citiți mai departe


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu