Moto: ,,... pe la anul 87 (î. Hr., n.n.)
în timpul lui Domiţian, (Decebal, n.n.)
a întreprins invazii atât de periculoase pentru marele Imperiu Roman, încât
Roma a cumpărat pacea plătind un tribut”.
(J.F.
Neigebaur, ,,Beschreibung der Moldau und Walachei”)
De peste 2500 de ani, filosofii teologiei încă nu s-au
pus de acord asupra originii lui Apollo, şi se pare că vor mai trece secole,
până se va afla adevărul!
Este drept că numele lui Apollo a fost luat în discuţie chiar de Platon, în
,,Cratylos”, 405, C (în care marele
filosof a emis opinii interesante despre etimologia termenului), dar şi de Plutarh ─ marele preot apolinic la Templul
din Delfi ─ în ,,De Iside et Osiride”,
381 F.
Cu toate acestea, ,,rădăcinile”
lui Apollo au rămas necunoscute până în ziua de azi, în ciuda faptului că
Platon ─ discipolul lui Socrate ─, spre a fi convingător, a făcut referire şi
la însuşirile divine ale Zeului!
Mircea Eliade a comentat,
desigur, punctul de vedere al lui Platon asupra originii lui Apollo, ajungând şi
el la concluzia că, de fapt, aceasta rămâne, totuşi, necunoscută, deşi explicaţiile
exhaustive ne determină să credem că acel cognomen, Phoibos, acordat lui
Apollo, este de sorginte indo-iraniană, referindu-se la,,lumină”, la ,,strălucire”.
Evident, că Mircea Eliade
a forţat, într-un fel, lucrurile, pornind nu de la o etimologie indiană clară,
limpede, ci doar de la rădăcina ,,bha”,
pe care o regăsim în cuvântul ,,phaos”.
Mai precis, Mircea Eliade consideră că ,,Phoibos”
(sau Phoebus) include rădăcina amintită, care ar fi edificatoare în explicarea
originii reale a lui Apollo.
Teoria sa este, într-adevăr, destul de convingătoare, mai ales că ea poate
fi regăsită, indirect, într-una din explicaţiile lui Plutarh, mai exact în
prelegerea delfică, intitulată ,,De E
apud Delphos” (,,Despre E de la
Delfi”):
Mai multe informaţii <<<aici>>>
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu